Pagina's

zondag 10 juni 2012

Vergeten ontbijt



Lammetjespap, griesmeelpap, rijstebrij, havermoutpap… Na de vergeten groenten en het vergeten vlees is wat mij betreft dit het volgende in het rijtje 'vergeten': PAPontbijt! Het is super makkelijk om te maken, heel voedzaam en een goede warme start van de dag.

Ik at havermoutpap tijdens een trekking in de Nepalese Himalaya. Dan is zo’n voedzame bodem erg fijn als je een pittige hike voor de boeg hebt. Eenmaal terug in Nederland ben ik dit, door mij in ieder geval, vergeten ontbijt vaker gaan eten want het is naast gezond en makkelijk ook gewoon super lekker.

Havermoutpap met studentenhaver
Voor 2 personen
- 500 ml melk
- 50 g havermout
- 50 g studentenhaver
- 2 el honing

Breng de melk in een pan aan de kook. Strooi de havermout en een klein snufje zout al roerende bij de melk. Zet het vuur laag en roer regelmatig. Kook de havermout in 10 minuten zachtjes gaar.
Schenk de havermoutpap in diepe borden. Verdeel de studentenhaver en de honing erover. Lekker met wat kaneel erover.

Of wat dacht je van deze combi’s?
Voeg na 5 minuten koken in stukjes gesneden appel toe.
Voeg na 5 minuten koken plakjes banaan en 2 eetlepels geraspte kokos toe. Strooi er wat cacao over.
Roer er voor serveren 50 g jonge kaas in blokjes door zodat het een beetje gaat smelten. Lekker met wat schenkstroop erover.

Thanks to the porridge kon ik van dit prachtige uitzicht genieten op ruim 3200 meter hoogte:

1 opmerking:

  1. De noten-honingvariant en de kokos-kaneelvariant van de week gemaakt, heerlijk! Echt een nieuwe ontdekking :-)

    BeantwoordenVerwijderen