Pagina's

dinsdag 10 april 2012

Pimp Your Menu met Pascal


Pimp je menu, dat was het thema van de bijeenkomst van de Food Pioneers club van Food Inspiration. Nu ben ik geen kok, heb ik geen restaurant of menukaart maar een receptje pimpen leek mij wel wat. Met een tas vol ingrediënten fietste ik naar de A2 waar Edwin van Desemenzo mij oppikte om in zijn auto naar de Kookerij in Noordwijkerhout te rijden. Onderweg zei ik: ‘ik zou nog wel magnoliabloemen willen hebben voor in mijn gerecht'. Tussen de prachtig gekleurde velden in de bollenstreek zag ik een huisje met daarnaast de juiste boom vol in bloei. Gelukkig mocht ik van de eigenaar zijn magnolia plukken en zo kwam ik met een streekproduct aan bij de Food Pioneers bijeenkomst.


Eerst was er een inspirerende masterclass onder leiding van meesterkok Pascal Jalhaij (foto bovenaan) die bij restaurant Vermeer in twee jaar tijd twee Michelin sterren kookte. Hij maakte verschillende gerechten met asperge die we mochten proeven. Het gerechtje met paarse en gele wortel, een licht pittige kimchi-achtige salade met vissaus en asperges vond ik echt helemaal super. De combinatie tussen pittig, zout, beetje zoet dat doet mijn smaakpapillen jubelen!


Na de smaakvolle masterclass gingen we in kleine groepjes aan de slag, ingedeeld per dis; soep, sandwich of salade. Dankzij het swoppen van ingrediënten en de tips van Pascal kwamen er super gepimte gerechten tot stand. Gazpacho met aardbei, met verse kaas geïnjecteerde broodjes en een salade met geitenkaas en sojaschuim.


En ik? Ik voelde mij een beetje een kluns tussen al die koks en hun netjes opgemaakte borden want mijn salade was een soort mega bloemenweide in de lente geworden. Er zat van alles door; wilde spinazie, rucola, postelein, tuinboontjes, radijsjes, schapenfeta, munt, koriander, Oost-Indische kers, citroendressing, magnolia, margriet en viooltjes. Maar gepimpt was ie zeker!


Ook Food Pioneer worden? Meld je aan via de website van Food Inspiration.

1 opmerking:

  1. Hai Philippine,
    Wat een leuk verslag. Brings back the memories!
    Er volgt binnenkort via mail een terugblik met foto's.
    Tot de volgende keer,

    Groeten,
    Moniek
    (Food Inspiration/@moodejo)

    BeantwoordenVerwijderen