Pagina's

zondag 3 juli 2011

Frambozenlikeur van vodka


Op mijn balkonnetje heb ik kruiden, olijfboom popeye maar ook een frambozenstruikje staan. Ik dacht dat hij vorig najaar overleden was, maar opeens dit voorjaar kwamen er weer groene blaadjes aan de stok. En later zelfs een hoop bloemetjes. Dit beloofde een betere oogst te worden dan de halve framboos van vorig jaar. En ja hoor, er kwamen een stuk of wat kleine roodroze vruchtjes waar ik dolgelukkig mee was. Toen ik ze ging plukken hield ik een volle eetlepel over en toen rees de vraag; wat ga ik er mee maken? Het werd 1 flinke neut frambozenlikeur met wat pistachenoten erbij.
Meer likeur kan je maken met onderstaand recept.

Halve liter frambozenlikeur:
- 250 gram frambozen
- 200 gram suiker
- 0.5 dl vodka

Controleer de frambozen of er geen beestjes of schimmelplekjes op zitten. Meng ze, al licht kneuzend, met de suiker. Giet het frambozenmengsel samen met de vodka in een goed af te sluiten weckpot of fles. Laat minimaal 2 weken staan en zeef daarna de pitjes eruit. Voor minder troebel effect zeef daarna nog eens door een kaasdoek.
Makkelijk nog 4 maanden houdbaar. Ook leuk om met aardbeien, rabarber of ander fruit te maken.

5 opmerkingen:

  1. Ik doe dat al jaren maar ik heb zo veel frambozen in mijn tuin dat ik erg veel flessen heb, ik beweaar ze dan ook veel langer , ik drink zelfs nu nog van de likeur van vorig jaar.
    Het enige wat veranderd is dat er een troebele laag onderin de fles komt maar de smaak is even lekker als dat ik ze pas gemaakt heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tineke, wat leuk dat je zelf ook deze likeur maakt. Inderdaad veranderd de kleur wat na een tijdje maar smaak en geur blijven heerlijk! Ik zeg, proost!

      Verwijderen
  2. ik heb deze zomer weckpot van 5l zeker voor 2/3de gevuld met frambozen, suiker en jenever. Wil em nu gaan 'oogsten' maar vind het zo'n zonde om die frambozen weg te gooien. Duwen jullie ze fijn om er zoveel mogelijk likeur uit te halen of doen jullie iets anders met de frambozen? Ik dacht aan een cake, want dan verdampt een flink deel van de alcohol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Vera, Voor de smaak en de kleur zou ik de frambozen door een fijne zeef duwen. Zo haal je het maximale uit de frambozen voor de likeur. Ze gebruiken om er een cake mee te bakken, daar lijken mij ze te klef voor waardoor de cake lastig gaart. Zou ik niet doen. Wat natuurlijk wel heerlijk is, is om een paar van de verdronken frambozen te serveren met ijs, zoals boerenjongens. Lekker met een zelfgebakken kletskop erbij, dat is vast een heerlijk dessert!

      Verwijderen
    2. mmm, voor de smaak is het alvast niet nodig... wat is dit heerlijk!!!! ik had al bedacht om een paar frambozen in een glas witte wijn te doen, krijg je vanzelf iets tussen kirr en sangria. Ik zal eens googlen wat een kletskop is ;) en dan de komende dagen de andere likeuren op fles doen. Ik weet dat er nog aardbeienlikeur staat, en ook witte/rodebessenlikeur. Maar er staan er nog meer... surprise dus :D

      Verwijderen