Pagina's

vrijdag 1 april 2011

Culinair geheim genootschap


Door smalle straten en steegjes liep ik op weg naar mijn bestemming: een oude kerk. Eenmaal binnen maakte ik kennis met een genootschap, een culinair geheim genootschap. Deze kwam bijeen om over smaken te twisten en trends te doorgronden.

In een achteraf kamertje in het oude godshuis trokken wij ons terug. Na het bekende gedoe met een niet meewerkende beamer stak Anneke Ammerlaan van wal met haar presentatie Vision on Food.
Interessant vond ik dat er binnen de samenleving een verschuiving heeft plaatsgevonden van Mind boven Body (geestelijke belangrijker dan lichamelijke) naar Body over Mind (veel eten, uiterlijk, status) en dat het nu tijd is voor een goede balans: Body & Mind. Dit komt tot uiting in het verkiezen van kwaliteit boven kwantiteit en duurzame, eerlijke voeding. Deze trend is nu bij een kleine groep van de samenleving aan het doordringen, maar hoe krijgen we de massa hierin mee? Een mooi vraagstuk om over na te denken.

Als culinair gelijkgezinden bij elkaar komen is het vanzelfsprekend dat de smaakpapillen geprikkeld worden. Dit was er in de vorm van een bier-kaas proeverij met bieren van Jopen en kazen van L’Amuse. Niet altijd was de combinatie even logisch, maar dat gaf juist aanleiding om met de aanzittenden van de ronde tafel in gesprek te geraken.

Het was een interessante, lekkere en gezellige middag. Wat mij betreft kan dit genootschap verder onder de naam culiminati.

(kiekje is gemaakt door www.kookblogrozemarijn.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten