Pagina's

dinsdag 1 maart 2011

recept: tiramisu


In Berlijn had ik een Italiaanse huisgenoot, Nadia. De eerste keer dat ze voor mij kookte maakte ze als toetje tiramisu. Ik was zo vol van de smaak dat ik ongegeneerd mijn schoteltje heb afgelikt!
Sinds die dag is dit een van mijn favoriete toetjes. En het mooie is, is dat het super makkelijk en snel te maken is.
Volgend Nadia is onderstaand recept voor 2 personen. Ik ben het helemaal met haar eens, maar volgens mijn vrienden is dit echt ruimschoots voor 4 personen!

- 1,5 zakje oploskoffie of 1 doppio
- flinke scheut amaretto
- half pak lange vingers
- 250 gram mascarpone
- 2 eetlepels suiker
- 2 grote verse eieren
- 1,5 eetlepel cacao

Bereiding:
Meng de (oplos)koffie met de amaretto en een beetje water. Kijk of je en amaretto en koffie proeft, zonder dat het te sterk is. Doop hierin de lange vingers zo'n 4 seconden zodat ze het vocht opnemen zonder dat ze te zacht worden. Leg in een schaal naast elkaar en bedek hiermee de bodem.
Splits de eieren. Klop het eiwit stijf. Klop daarna de mascarpone met de eidooiers en de suiker tot een gladde massa.
Meng eerst 1/3de stijve eiwit met het mascarponemengsel voorzichtig door elkaar. Schep daarna de rest van het eiwit er luchtig door.
Giet het mascarpone/eimengsel over de lange vingers en zorg ervoor dat het gelijkmatig is verdeeld. Zeef de cacao erboven.
Dek de schaal af met folie en laat minstens 2 uur opstijven. En als je nog wat langer kan wachten: de volgende dag is het helemaal lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten