Pagina's

dinsdag 29 maart 2011

Je bent lekker maar hoe heet je?


Bij de Marokkaanse winkel stond een houten krat vol met kleine uitjes. Qua maat te vergelijken met een flinke knikker. Meteen had ik een zakje gepakt om er een pond in te stoppen.
Eenmaal thuis vroeg ik mij af, wat voor soort ui is dit eigenlijk? Sjalotjes zijn rozer en oignon doux zijn groter. Ik ben er niet uitgekomen, ook niet met de Larousse. Dus als iemand het weet hoor ik het graag.
Wel zijn de onbekenden heerlijk geworden door ze 10 minuten in braadpan bruin te bakken in olijfolie. Daarna afgeblust met balsamico en klein scheutje water. Blaadjes tijm, peper&zout en sinaasappelschil toegevoegd en 30 minuten laten stoven met deksel op de pan. Het zoet van de ui had ik nog iets aangezet met honing, maar proef zelf of het nodig is.

500 gram kleine uitjes, schoongemaakt
1 el olijfolie
3 el balsamico
1 tl verse thijm blaadjes
Schil van halve sinaasappel
1 tl honing

1 opmerking: